منوعات

سمية الخشاب تنشر “مراجعات نهائية” ونصائح لطلاب الثانوية العامة

تواصل الفنانة المصرية سمية الخشاب نشر مراجعات وتوجيه نصائح لطلاب الثانوية العامة في مصر، مع قرب انطلاق الامتحانات.

ومنذ بداية شهر يونيو/حزيران 2022، بدأت سمية الخشاب في نشر تغريدات شبه يومية تتضمن معادلات حسابية ومراجعات في مواد منها الفيزياء، كما نشرت مراجعات لطلاب كليات الصيدلة.

وجهت الخشاب رسالة لطلاب الثانوية العامة، قائلة: “ساعدوا بعض وذاكروا مع بعض وبلاش قلة سلكان عشان كل حاجة بالنيات”.

ومن النصائح أيضا قالت: “حبايبي اللي في ثانوية عامة، محدش يجي على نفسه خالص صحتكم بالدنيا ومش نهاية العالم ومتخلوش أي حد يأثر بالسلب عليكم وتقدروا تثبتوا نفسكوا فأي مجال أو كلية مش شرط المسمى القديم بتاع كليات القمة ده مفيش قمة، اللي هيشتغل ويحب اللي بيعمله هيبقي في القمة”.

وحظيت تغريدات الفنانة بتفاعل واسع على مواقع التواصل الاجتماعي، بين ساخر ومرحب ومنتقد.

يقول حساب حمل اسم “كيان”: “أرفع القبعة احتراماً للفنانة سمُيه الخشّاب!، استغلالها لمواقع التواصل الاجتماعي فيه فائدة للمجتمع وغير هيك بتحمّسك تدرس! وشرح أفضل من كثير دكاترة.. الفنانة فنانة بكل شيء ما شاء الله”.

فيما قال حساب حمل اسم “سماسيمو”: “لما تراجع من tweets الدكتورة سمية الخشاب قبل الامتحان وتدخل تلاقي الأسئلة هي وتعرف تجاوب اعرف إنك ابن ناس ومتربي أحسن تربية وربنا من عليك بنعمة وجود دكتور سمية في حياتنا”.

وكتب حساب حمل اسم “هشام”: “الفنانة سمية الخشاب أصبحت ملمة بقدر كبير من المعلومات في كل المجالات ما شاء الله ومجهودها يشكر في التسهيل على الطلبة وإنها بتحاول توصلهم المعلومة حتى لو هي مش فهماها وعاملة تلخيصات عظيمة الصراحة”.

وغردت “هاجر”: “الدكتور يشرح بالشهور تيجي سمية الخشاب تلملك المنهج في تويتة”.

173 125225 school egypt 2022 somaya el khashab 3

الاولى نيوز-متابعة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى